GIS w nauczaniu opartym na projektach

Szkoły na całym świecie wykorzystują w nauczaniu systemy informacji geograficznej (GIS), a uczniowie reagują na to z entuzjazmem.

Uczniowie GIS Chrisa Bunina w Albemarle High School w Charlottesville w Wirginii mieli wiele do powiedzenia na temat tego, jak nauczenie się tworzenia map zmieniło ich sposób myślenia.

  • Nie masz pojęcia, do jak wielu różnych zagadnień można zastosować to jedno oprogramowanie  – mówi Taylor Holt. To całkowicie mnie pochłonęło, chcę w tym działać cały czas.
  • W przyszłości nie będę się zajmować się GIS-em, ale zdecydowanie polubiłam te lekcje – mówi Claire Mills. Ludzie wolą przekaz wizualny od opowiadania, a mapa to przecież obraz, który można zgłębiać na różne sposoby.
  • To, co podoba mi się w GIS, to nie mapowanie – to aplikacja, która sprawia, że inne obszary uczenia się są bardziej efektywne i skuteczne. – mówi Mary Davis.
  • Pomyślałem, że fajnie jest nie tylko tworzyć mapy z GIS, mówi Luke Symmes, można go również użyć do tworzenia aplikacji.
  • Podoba mi się, że można pobrać informacje w surowej formie i sprawić, by były bardziej przystępne – mówi Chris Wildman. Bardzo podobały mi się zajęcia, a teraz w różnych momentach myślę ‘mogę zrobić z tego mapę’.

Uczniowie, którzy korzystają z GIS, uczą się nowego sposobu rozwiązywania problemów,  a zdobyta wiedza będzie procentować w ich przyszłej pracy zawodowej.

Nowe perspektywy

GIS podczas lekcji zapewnia kontekst oparty na mapie. Oferuje zarówno aktualną, jak i historyczną perspektywę naszego świata, działając jako dodatek do tradycyjnych podręczników. Uczniowie mogą działać  swoim własnym tempem i zgłębiać mapy, aby zrozumieć kontekst zagadnienia przez pryzmat geografii.

GIS jest naturalnym narzędziem dla moich uczniów, którzy są cyfrowymi tubylcami  – mówi Bunin, nauczyciel geografii na poziomie rozszerzonym, historii świata i technologii geoprzestrzennej w Albemarle High School. Pierwszym wyzwaniem GIS w edukacji K-12 (nauczanie w szkołach podstawowych i średnich) było to, że nauczyciele byli podekscytowani potencjałem tego narzędzia, ale nie mieli danych i ćwiczeń, z których mogliby korzystać podczas lekcji. Z czasem wszystko się zmieniło, a dzisiejsze interaktywne mapy mogą naprawdę zachwycić dzieci.

Uczniowie Bunina po raz pierwszy mają do czynienia z GIS-em na lekcjach historii i nauki o społeczeństwie. Każdy uczeń gromadzi dane i prowadzi badania swojego wybranego problemu. Bunin korzystając z mapy społecznościowej, może wyświetlać dane od każdego ucznia na wspólnej mapie w miarę ich wprowadzania, wiążąc je z lekcjami dotyczącymi kontekstu kulturowego.

Wiele dzieci jest podekscytowanych i pyta, jak to działa. Wtedy namawiam je do udziału w moich lekcjach GIS-u – mówi Bunin.

Rys. 1. Uczeń omawia ze swoim profesorem James Madison University (JMU) zbudowany przez siebie skrypt Python.

Rys. 1. Uczeń omawia ze swoim profesorem James Madison University (JMU) zbudowany przez siebie skrypt Python.

Narzędzie odkrywców

Zalety GIS-u najwyraźniej widać w nauczaniu opartym na projektach, w którym uczniowie muszą utworzyć pytanie, przejść przez etapy gromadzenia i analizowania danych, a następnie zaprezentować wyniki.

Uczniowie zapisani na kursy GIS w Albemarle High School mają opcję podwójnej rejestracji w programie Geospatial Semester oferowanym przez James Madison University (JMU) pod kierownictwem dr Roberta Kolvoorda i Kathryn Keranen. Instruktorzy ci są także autorami serii książek i podręczników Making Spatial Decisions wydanych przez Esri Press, które zawierają lekcje oparte na scenariuszach, pomagające uczniom rozwinąć umiejętności GIS i krytyczne myślenie.

Program jest partnerstwem pomiędzy szkołami w Wirginii i JMU. Przejście kursu GIS w szkole średniej będzie liczyło się przy podjęciu studiów w JMU. Program ten kładzie nacisk na lokalne projekty, zapoznanie studentów z technologią i powiązanie ich ze społecznością.

Profesorowie zadają dzieciakom pytanie: Czego nie możesz uczyć się z GIS? Jeśli są zainteresowani sportem, mogą mapować grę w koszykówkę. Jeśli są zainteresowani higieną jamy ustnej, mogą mapować próchnicę zęba z analizą erozji. Ograniczenia, jakie napotykają, to zazwyczaj te, które sami nakładają na siebie– mówi Bunin.

Podczas nauki opartej na projektach uczniowie wybierają projekt, który ich interesuje i stanowi podstawę dalszego programu nauczania.

Jednym z wyzwań związanych z taką swobodą jest to, że uczniowie muszą się sami motywować – mówi Bunin. Niektórzy są zmotywowani i świetnie sobie radzą, a inni zwlekają, dopóki nie otrzymają większej pomocy i wskazówek.

Uczenie się oparte na projektach wymaga odejścia od klasycznego, pamięciowego uczenia się i wejścia w typowe środowisko pracy.

Jedną z głównych zalet pracy nad projektem jest sprawianie, że szkoła bardziej przypomina prawdziwe życie – pisze Silvia Chard, emerytowana profesor edukacji elementarnej na University of Alberta i współautorka Engaging Children’s Minds: The Project Approach. W rzeczywistości nie spędzamy kilku godzin naraz słuchając autorytetów, które wiedzą więcej niż my i mówią nam dokładnie, co i jak robić. Musimy być w stanie zadawać pytania, łączyć to, co dana osoba mówi nam z tym, co już wiemy i sami powiedzieć coś na ten temat.

Rys. 2. Uczeń pracuje nad przygotowaniem mapy do prezentacji.

Rys. 2. Uczeń pracuje nad przygotowaniem mapy do prezentacji.

Zdolni uczniowie

W 2004 roku technologia geoprzestrzenna została uznana przez United States Department of Labor (Departament Pracy Stanów Zjednoczonych) za branżę o wysokim wzroście. W ramach tej inicjatywy zidentyfikowano wiele różnych ścieżek kariery i umiejętności oraz wskazano na wzrost liczby miejsc pracy wymagających umiejętności geoprzestrzennych.

Uwielbiam elastyczność, jaką zapewnia to narzędzie – mówi Bunin. Uczniowie mogą być zainteresowani środowiskiem, biznesem, inżynierią lub polityką publiczną. Mogą badać zjawiska naturalne, procesy biznesowe, infrastrukturę i geografię wyborczą. Mogą się bawić badając tematy interesujące ich rówieśników, tak jak Davis, który mapował w naszym kampusie lokalizacje z najlepszym sygnałem telefonii komórkowej dla każdego operatora – dla kolegów uzależnionych od Snapchata.

Firma Esri podjęła konkretne wysiłki w celu ułatwienia korzystania z GIS w szkole uruchamiając Program dla Szkół, który udostępnia szkołom na całym świecie bezpłatnie internetowe narzędzia do mapowania i prowadzenie zajęć. Uczniowie i nauczyciele mogą korzystać z usługi ArcGIS Online do eksplorowania i analizowania danych za pomocą map.

Uczniowie, którzy korzystają z GIS, uczą się nowego sposobu rozwiązywania problemów i nową wiedzę będą mogli wykorzystywać w przyszłości, w pracy zawodowej. Uczestnicy programu Geospatial Semester w JMU poszli od razu na letnie staże, do pracy w wojsku i na studia, w których GIS odgrywa istotną rolę.

Rozmawiamy w klasie o pieniądzach, które studenci mogą zarobić korzystając z GIS-u – mówi Bunin. To cenna umiejętność. Lubię mieć uczniów, którzy odnajdują pasję i zachęcam ich do działania, wiedząc, że może to pomóc spłacać rachunki i przyspieszyć ich karierę.

Prace uczniów są przydatne

Rys. 3. Claire Mills współpracowała z grupami ekologicznymi, aby odwzorować trasę rurociągu Atlantic Coast Pipeline. Przygotowała prezentację PowerPoint z mapami pokazującymi status ekonomiczny i rasowy skład populacji wzdłuż trasy rurociągu, wysokość i nachylenie trasy oraz miejsca, w których rurociąg będzie przecinał rzeki (jak pokazano to na powyższej mapie skrzyżowań Stream & Pipeline) . Z pewnością istnieje wiele powodów dla takiego przebiegu rurociągu, ale niektóre budzą wątpliwości, mówi Mills. Udostępniałam mapy kierownictwu firm, a teraz mamy lepsze pomysły na to, jak przekazać naszą wiedzę do publicznej wiadomości.

Rys. 3. Claire Mills współpracowała z grupami ekologicznymi, aby odwzorować trasę rurociągu Atlantic Coast Pipeline. Przygotowała prezentację PowerPoint z mapami pokazującymi status ekonomiczny i rasowy skład populacji wzdłuż trasy rurociągu, wysokość i nachylenie trasy oraz miejsca, w których rurociąg będzie przecinał rzeki (jak pokazano to na powyższej mapie skrzyżowań Stream & Pipeline) . Z pewnością istnieje wiele powodów dla takiego przebiegu rurociągu, ale niektóre budzą wątpliwości, mówi Mills. Udostępniałam mapy kierownictwu firm, a teraz mamy lepsze pomysły na to, jak przekazać naszą wiedzę do publicznej wiadomości.

 

Rys. 4. Mary Davis przeniosła na mapy dane o ruchu drogowym w okręgu Albemarle, aby skorelować natężenie ruchu z wypadkami. Przedstawiła te dane w szkole, aby poinformować uczniów, gdzie należy zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć wypadków drogowych. Jej projekt zaprezentowany policjantom przedstawiał miejsca niebezpieczne lub miejsca, gdzie może być konieczne dodatkowe oznakowanie. Jestem początkującym i zaniepokojonym kierowcą i chciałabym wiedzieć, gdzie najczęściej mają miejsce wypadki i gdzie ludzie są poważnie ranni - mówi Davis. Musiałam wypromować projekt w różnych miejscach, aby uzyskać dane, ponieważ nie są one publicznie udostępnione.

Rys. 4. Mary Davis przeniosła na mapy dane o ruchu drogowym w okręgu Albemarle, aby skorelować natężenie ruchu z wypadkami. Przedstawiła te dane w szkole, aby poinformować uczniów, gdzie należy zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć wypadków drogowych. Jej projekt zaprezentowany policjantom przedstawiał miejsca niebezpieczne lub miejsca, gdzie może być konieczne dodatkowe oznakowanie. Jestem początkującym i zaniepokojonym kierowcą i chciałabym wiedzieć, gdzie najczęściej mają miejsce wypadki i gdzie ludzie są poważnie ranni – mówi Davis. Musiałam wypromować projekt w różnych miejscach, aby uzyskać dane, ponieważ nie są one publicznie udostępnione.

 

 

Rys. 5. Luke Symmes i Chris Wildman utworzyli mapy nieprzepuszczalnych obszarów w hrabstwie Albemarle. Miasto Charlottesville ma ustanowioną opłatę za obszary nieprzepuszczalne, opartą na wielkości tych obszarów. Miasto ”karze” ludzi, jednocześnie zachęcając ich i motywując do korzystania z bardziej ekologicznych opcji, takich jak zbieranie deszczówki czy zielone dachy. Działanie autorów map miało na celu  pokazanie, jak ta opłata kształtuje się w różnych miejscach hrabstwa. Stworzyliśmy aplikację, aby pokazać, jak podatek może wpłynąć na ludzi, którzy będą musieli go zapłacić, mówi Symmes. Możesz umieścić swój adres w naszej aplikacji, a ona doprowadzi cię do twojej działki, i powie ci, ile będziesz płacić.

Rys. 5. Luke Symmes i Chris Wildman utworzyli mapy nieprzepuszczalnych obszarów w hrabstwie Albemarle. Miasto Charlottesville ma ustanowioną opłatę za obszary nieprzepuszczalne, opartą na wielkości tych obszarów. Miasto ”karze” ludzi, jednocześnie zachęcając ich i motywując do korzystania z bardziej ekologicznych opcji, takich jak zbieranie deszczówki czy zielone dachy. Działanie autorów map miało na celu  pokazanie, jak ta opłata kształtuje się w różnych miejscach hrabstwa. Stworzyliśmy aplikację, aby pokazać, jak podatek może wpłynąć na ludzi, którzy będą musieli go zapłacić, mówi Symmes. Możesz umieścić swój adres w naszej aplikacji, a ona doprowadzi cię do twojej działki, i powie ci, ile będziesz płacić.

 

 

Rys. 6. Mary Davis stworzyła mapę pomagającą uczniom znaleźć najlepszy sygnał telefonii komórkowej w kampusie do wysyłania wiadomości Snapchata. Szkolna sieć Wi-Fi blokuje niektóre aplikacje, takie jak Snapchat, a ta mapa pomaga uczniom utrzymać je w działaniu. Chodziliśmy po kampusie i udokumentowaliśmy, gdzie jest najlepszy sygnał dla naszych telefonów - mówi Davis. Stworzyliśmy mapę gęstości pokazującą jakość sygnału na terenie kampusu dla każdego operatora - gdzie można uzyskać LTE, 3G, 1x lub gdzie nie docierają usługi poszczególnych operatorów.

Rys. 6. Mary Davis stworzyła mapę pomagającą uczniom znaleźć najlepszy sygnał telefonii komórkowej w kampusie do wysyłania wiadomości Snapchata. Szkolna sieć Wi-Fi blokuje niektóre aplikacje, takie jak Snapchat, a ta mapa pomaga uczniom utrzymać je w działaniu. Chodziliśmy po kampusie i udokumentowaliśmy, gdzie jest najlepszy sygnał dla naszych telefonów – mówi Davis. Stworzyliśmy mapę gęstości pokazującą jakość sygnału na terenie kampusu dla każdego operatora – gdzie można uzyskać LTE, 3G, 1x lub gdzie nie docierają usługi poszczególnych operatorów.

 

Pamiętaj, że:
• GIS zapewnia kontekst geograficzny dla historii, wydarzeń światowych i zjawisk naturalnych.
• GIS można zastosować w rozwiązywaniu szerokiego zakresu problemów.
• Działania praktyczne uczą cennych umiejętności.

Artykuł opracowany przez Esri Polska na podstawie materiału opublikowanego przez Esri Inc.