Innowacje w zakresie dostaw artykułów spożywczych

W sytuacji, gdy szefowie niektórych organizacji powoli skłaniają pracowników do powrotu do biur, innowacyjne sklepy spożywcze szukają sposobów na utrzymanie klientów, którzy, zgodnie z wciąż przyspieszającym trendem, robią zakupy online.

Dostawcy  podejmują wysiłki mające na celu dotarcie do klientów w miejscach ich przebywania. Jest to jeden z ważnych celów całej branży. Firma Forrester przewiduje, że sprzedaż żywności i napojów realizowana w trybie online będzie rosła najszybciej w porównaniu z innymi działami handlu internetowego –  w ostatnich latach wzrastała o 30% rocznie, a do roku 2024 stanowić ma 17% całej sprzedaży e-commerce. Aby dostawy artykułów spożywczych do biur odniosły sukces, sklepy spożywcze będą musiały w nowy sposób wykorzystać analitykę lokalizacyjną, z której sprzedawcy detaliczni korzystają od dawna badając potencjał nowych sklepów.

Myślenie geograficzne 

W czasie ograniczeń związanych z pandemią, myślący przyszłościowo detaliści używają systemu informacji geograficznej (GIS) do zarządzania dystrybucją i odbiorami produktów. Jednak pomimo popularności, jaką dostawy cieszą się wśród konsumentów, firmy wciąż walczą o ich rentowność. Przeczytaj jak robią to m.in. marki dostarczające gorące posiłki bezpośrednio do domów.

Myślenie geograficzne będzie niezbędne, aby uczynić to przedsięwzięcie zarówno wygodnym dla klientów, jak i zyskownym dla sklepów.

Chociaż trend dostaw artykułów spożywczych do biur jest nowy, podstawowe metody umożliwiające jego realizację były znane już wcześniej. Wybór lokalizacji i realizacja dostaw w oparciu o GIS są kluczowe dla powodzenia ekspansji każdej branży handlu detalicznego. Techniki te pomagają określić sieć zainteresowanych klientów oraz zrealizować plan dostarczania im towarów skutecznie i z zyskiem.

Dostawa artykułów spożywczych do biur i zmiany w branży

Planując rozszerzenie dostaw artykułów spożywczych, firma Lowes Foods postanowiła przetestować metodę polegającą na przywożeniu żywności do szafek o kontrolowanej temperaturze, ustawionych we wnętrzach lub w bliskim otoczeniu biurowców. Dostawy odbywają się trzy razy w tygodniu, a sprzedawca wysyła sms’y lub e-maile do klientów informując o tym, że przeznaczone dla nich produkty są gotowe do odbioru.

Usługi podobne do tych realizowanych przez firmę Lowes pojawiały się już wcześniej. W 2019 roku sieć Hy-Vee zainstalowała szafki na artykuły spożywcze dla pracowników szpitali w wybranych stanach Ameryki Północnej. W 2017 roku firma Peapod przeprowadziła krótkotrwały eksperyment polegający na umieszczeniu chłodzonych szafek na stacjach metra w Waszyngtonie, z których konsumenci mogli odbierać zamówione produkty w czasie dojazdów do pracy.

Scott DeGraeve, były dyrektor wykonawczy w firmie Peapod, a obecnie COO firmy Locai Solutions, zajmującej się handlem internetowym powiedział przedstawicielowi Grocery Dive, że sukces innowacji, takich jak szafki na artykuły spożywcze, opiera się na wyborze odpowiedniej lokalizacji i szybkości dostaw. Według niego, szafki poza siedzibami firm muszą znajdować się w miejscach o dużym natężeniu ruchu, a jednocześnie blisko centrów realizacji zamówień, dzięki czemu można je skutecznie i tanio zaopatrywać.

Oznacza to opracowanie złożonego, opartego na lokalizacji działania mającego na celu zapewnienie, że podejmowane w tym zakresie inicjatywy pozwolą zwiększyć zyski w branży, charakteryzującej się bardzo niskimi marżami.

W przypadku dostaw artykułów spożywczych do biur pierwszym krokiem jest wybór idealnej lokalizacji. Kolejnym upewnienie się, że towary można efektywnie transportować z pobliskich sklepów lub centrów dystrybucyjnych. W takiej analizie liczy się bliskość i czas reakcji, a te czynniki można łatwo zaobserwować na mapach. Technologia GIS już potrafi zaproponować najszybsze trasy dla firm kurierskich takich jak UPS, wyznaczając kursy, które pozwalają utrzymać koszty na niskim poziomie, zapewnić świeżość towarów, a także ograniczyć do minimum emisję spalin z ciężarówek.

Wykorzystanie wiedzy o lokalizacji

W jaki sposób sklepy będą zarządzać skomplikowanym procesem dostarczania zakupów spożywczych do klientów w miejscu ich pracy? Pewne wskazówki oferuje jedna z wiodących firm technologicznych działająca w ponad 130 krajach. Utrzymuje ona części zamienne i techników w pobliżu klientów, na wypadek gdyby w ciągu maksymalnie czterech godzin wymagana była jakaś naprawa. Aby monitorować sytuację firma ta korzysta z cyfrowego bliźniaka swoich operacji, opartego na systemie GIS.

W przypadku sklepów spożywczych, analiza lokalizacji może pomóc w określeniu rozmieszczenia szafek i centrów realizacji zamówień, pozwalającego najlepiej obsłużyć klientów w biurach. Jednym z problemów związanych z dostawą artykułów spożywczych do biur jest możliwość pracy w trybie hybrydowym. Również w tym przypadku analiza anonimowych danych o przemieszczaniu się ludzi, przedstawiona na inteligentnej mapie GIS, mogłaby wspomóc w określeniu zasięgu obszaru dystrybucji w oparciu o częstotliwość dostaw, potrzeb w zakresie chłodzenia produktów oraz czas przejazdu ciężarówek przemieszczających się pomiędzy magazynami a centrami realizacji dostaw.

Jeśli – podobnie jak wiele dzisiejszych inteligentnych automatów vendingowych – szafki będą wyposażone w czujniki lub urządzenia do zbierania informacji zwrotnych od klientów, możliwy będzie monitoring lokalizacji i wzorców użytkowania.

Gdy wszystkie te elementy połączy się w efektywnie działającą całość, sklep spożywczy uzyska możliwość skutecznego zaoferowania nowych usług, a pracownicy w biurach rano odbiorą śniadania, a potem domowe zakupy zanim wyjdą z biura.