Rekreacja na dwóch kółkach z GIS-em

Coraz częściej udając się na wycieczkę do parku, lasu lub nad jezioro jako środek lokomocji wybieramy rower. Poczucie swobody i przyjemności z jazdy rowerem sprawia, że zdobywa on coraz większe rzesze zwolenników. Nie dzieje się tak bez przyczyny. Jazda na rowerze znacząco wpływa na kondycję fizyczną oraz ogólny stan zdrowia, a brak emisji spalin i hałasu sprawia, że jazda rowerem na łonie natury może być prawdziwym relaksem i odpoczynkiem od miejskiego życia.

Jednak, żeby jazda na rowerze przynosiła nam prawdziwą frajdę musimy pamiętać, aby wybrać dla siebie odpowiedni rower. Tak jak na wycieczkę nad jezioro lub w góry dobieramy odpowiedni strój, tak i planując zakup roweru powinniśmy zwrócić uwagę, który będzie dla nas najbardziej odpowiedni.

Typy rowerów

Istnieje wiele rodzajów rowerów. Najpopularniejszymi na polskim rynku są rowery miejskie oraz rowery górskie. Dodatkowo do wyboru mamy np. rowery szosowe, trialowe, trekingowe. Rowery szosowe to rowery sportowe przeznaczone do szybkiej jazdy po asfalcie. Popularne także jako kolarzówka. Rowery trialowe przeznaczone są do wyczynowej jazdy grawitacyjnej, polegającej na pokonywaniu stromego toru przeszkód np. zalesionego zbocza górskiego. Rower trekingowy jest natomiast przystosowany do zróżnicowanego terenu. Uważam, że to najlepszy typ roweru do wycieczek rowerowych. Najczęściej posiada duże, 28-calowe koła oraz wiele przydatnych elementów wyposażenia, np. bagażnik, sakwy, błotniki oraz (obowiązkowe) kompletne oświetlenie. W zależności od rodzaju podłoża, po którym najchętniej jeździmy, warto dostosować do niego opony. Do jazdy leśnymi duktami lub po górskich dróżkach warto wyposażyć swój rower w szerokie opony z niedużym ciśnieniem powietrza. Gdy jesteśmy w stanie uciskać ręką oponę mamy większą pewność, że gwałtowne najechanie na gałęzie lub ostre kamienie nie przebiją dętki. Odwrotnie jest przy jeździe po asfalcie, kiedy to należy zastosować wąskie opony z łagodnym bieżnikiem oraz napompować je tak, by opona była usztywniona. Dzięki temu powierzchnia styku opony z nawierzchnią będzie nieduża i łatwiej będzie nam się podróżowało.

rekreacja na dwóch kółkach z GIS-em-ilustracja na TOP

Bezpieczeństwo

Nim wyruszymy na rowerową wycieczkę warto przypomnieć sobie o kilku podstawowych zasadach bezpieczeństwa. W interesie każdego rowerzysty jest przede wszystkim być dobrze widocznym oraz wyraźnie sygnalizować wykonywane manewry. Dotyczy to zwłaszcza jazdy przez obszary zabudowane lub wzdłuż dróg użytkowanych przez inne pojazdy. Każdy rower powinien być wyposażony w przednie oświetlenie w kolorze żółtym lub białym oraz tylne w kolorze czerwonym. Dodatkowo także do naszego stroju możemy dodać elementy odblaskowe, które poprawią naszą widoczność. Bardzo dobrze sprawdzają się opaski odblaskowe, które możemy bez trudu umieścić na ramionach. Dzięki nim każdy kierowca z daleka będzie widział wykonywane przez nas manewry skrętu lub wyprzedzania.
Wybierając się w dłuższą wycieczkę warto zabezpieczyć się także przed deszczem, który może nas zaskoczyć. W sklepach dostępne są różnego rodzaju palta rowerowe, jednak kupując takowe powinniśmy upewnić się czy będziemy mogli w nim wygodnie i szybko wystawiać ręce na boki by sygnalizować wykonywane manewry. W zależności od terenu, po którym będziemy jeździć, warto doposażyć się w kask lub czapkę, okulary i rękawiczki rowerowe.

Warszawa na rowerze

Warszawa jest dużym, tętniącym życiem miastem. Jednak w samym jego centrum można znaleźć spokojne i ciekawe miejsca dostępne dla rowerzystów. Moją ulubioną trasą śródmiejską jest pętla wzdłuż Wisły między mostami Gdańskim i Siekierkowskim. Przejazd wybrzeżem wzdłuż rzeki jest przyjemny zwłaszcza w upalne dni, gdy orzeźwia nas chłodne powietrze znad Wisły. Zaletą tej trasy jest jej centralne położenie w mieście, stąd dojazd do niej jest optymalny, bez względu na miejsce zamieszkania. To także dobre miejsce do zwiedzania Warszawy. Z tej perspektywy można odkryć, że stolica jest bardzo zielonym i rekreacyjnym miastem. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zabrać ze sobą kosz piknikowy i koc. Wzdłuż Wisły jest wiele miejsc, gdzie możemy zatrzymać się by poleniuchować, pograć z przyjaciółmi w gry lub zjeść posiłek.
Począwszy od Mostu Gdańskiego kierujemy się Bulwarem Grzymały-Siedleckiego wzdłuż Wybrzeża Gdańskiego na południe. Mimo, iż podróżujemy w pobliżu Wisłostrady to przy samej rzece nie słychać hałasu jadących trasą samochodów. Po prawej stronie zobaczymy panoramę Nowego i Starego Miasta wraz z dominującym Zamkiem Królewskim i Arkadami Kubickiego. Na Skwerze I Dywizji Pancernej możemy zobaczyć nową atrakcję stolicy tj. park fontann. Park największe wrażenie robi w godzinach wieczornych, kiedy to wodnemu spektaklowi towarzyszą kolorowe światła, muzyka i pokaz laserów. Przed Mostem Świętokrzyskim zobaczymy nietypową bryłę budynku Centrum Nauki Kopernik.
Równie przyjemnym odcinkiem jest praski fragment trasy, gdzie jedziemy wzdłuż utwardzonej alejki gruntowej, wśród drzew, zarośli i bujnej zieleni. Przy Wybrzeżu Helskim mijamy m.in. warszawskie zoo, które może być dobrym pomysłem na kolejną wycieczkę.

rekreacja na dwóch kółkach z GIS-em-zrzut ekranowy

Rowerem po Śląsku

Drugim miejscem po Warszawie, gdzie często jeżdżę rekreacyjnie na rowerze jest województwo śląskie, skąd pochodzę. Jedna z moich ulubionych tras wiedzie z Gliwic do Pławniowic. Trasa jest niewymagająca, dostępna bez względu na wiek i sprawność fizyczną.
Wyruszamy z gliwickiej dzielnicy Łabędy i kierujemy się w kierunku północno-zachodnim wzdłuż Kanału Gliwickiego i rzeki Kłodnicy. Na długości blisko 20 kilometrowej trasy znajdują się 2 śluzy wodne, 3 jeziora (Dzierżno Duże, Dzierżno Małe oraz Pławniowice), liczne lasy i pola. Podążając leśnymi i polnymi duktami możemy napotkać na dziką zwierzynę i podziwiać krajobraz Wyżyny Śląskiej. Celem naszej wycieczki jest miejscowość Pławniowice, położona nad jeziorem o tej samej nazwie. W Pławniowicach znajduje się Zespół Pałacowo-Parkowy Ballestremów z XIX wieku. Trasa dojazdu z Gliwic do Pławniowic wiedzie wzdłuż planowanego żółtego szlaku rowerowego nr 19.
Województwo śląskie posiada koncepcję Śląskiej Sieci Tras Rowerowych, która jest systematycznie realizowana. Przybywa zatem oznakowanych ciekawych tras rowerowych w całym województwie. Problemem bywa jednak dostęp do informacji o trasach i drogach rowerowych, a także o infrastrukturze rowerowej i turystycznej przydatnej dla rowerzystów. Tu naprzeciw oczekiwaniom rowerzystów wyszły Stowarzyszenie Śląska Inicjatywa Rowerowa oraz Esri Polska, które wspólnie stworzyły mapę infrastruktury rowerowej w województwie śląskim.

Aplikacja rowerowa dla śląskich cyklistów

Aplikacja będzie dostępna z poziomu przeglądarki internetowej i urządzeń mobilnych. Każdy rowerzysta będzie mógł zaplanować wycieczkę w domowym zaciszu lub posługując się np. telefonem z dostępem do Internetu. Aplikacja w sposób kompleksowy gromadzi dane nt. miejskiej infrastruktury rowerowej, takie jak drogi i przejazdy rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, stojaki, sklepy i warsztaty rowerowe. Dodatkowo zawiera kompletną koncepcję Śląskiej Sieci Tras Rowerowych z rozróżnieniem istniejących i planowanych tras. Posiada planer podróży, który umożliwi wyszukiwanie połączeń z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury rowerowej. Dodatkowo w oparciu o numeryczny model terenu każdy będzie mógł wygenerować profil podłużny trasy i ocenić czy różnica wysokości będzie dla niego problematyczna czy nie.
Ideą aplikacji jest udostępnienie dokładnych i wiarygodnych danych przestrzennych. Ich źródłem są partnerzy projektu, a wśród nich m.in. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach, Wydawnictwo Kartograficzne Daunpol. Partnerem technologicznym całego przedsięwzięcia jest Esri Polska.
Aplikacja jest realizowana zgodnie z ideą Web 2.0. W przyszłości każdy z nas będzie mógł zalogować się do aplikacji i umieścić w niej nieoznaczone wcześniej elementy infrastruktury rowerowej. Jednak, aby treści na mapie były wiarygodne powstanie system weryfikacji danych. Wszystkie nowe treści przed zaakceptowaniem przez redaktora mapy będą posiadały niski stopień zaufania.
Premiera aplikacji zaplanowana jest na październik 2011 roku.