Rośnie znaczenie platform do analiz przestrzennych

Zdaniem badaczy z firmy Forrester, przestrzenne spojrzenie na dane jest coraz częściej wykorzystywane w takich obszarach jak sprzedaż, CRM, wsparcie klienta, HR, marketing czy zarządzanie technologią. Pozwala to firmom na wykorzystanie danych lokalizacyjnych do rozumienia i analizowania zachowań i nawyków klientów na niespotykanym do tej pory poziomie. Platformy geoprzestrzenne umożliwiają także przekazywanie informacji bezpośrednio do użytkowników w najbardziej odpowiednim kontekście.

Dane lokalizacyjne otwierają przed biznesem nowe obszary budowania strategii. Wykorzystanie informacji przestrzennych pozwala między innymi skrócić czas potrzebny do określenia miejsc pod nowe sklepy, placówki bankowe i centra handlowe, a także pozwala prześledzić trasy przejazdów w celu optymalizacji wydajności floty.

IoT napędza platformy do analiz przestrzennych

Rosnące znaczenie danych przestrzennych powiązane jest z rozwojem „Internetu Rzeczy”, który stanowi stale rozszerzające się źródło danych lokalizacyjnych, do których należą między innymi GPS, adres IP, RFID, Wi-Fi czy Bluetooth Low Energy (BLE). Internet Rzeczy to wielka szansa dla przedsiębiorstw na wykorzystanie potencjału jaki drzemie w informacji przestrzennej, jako że praktycznie każde podłączone do sieci urządzenie może być obecnie zlokalizowane.

Skalowalność i przetwarzanie danych przestrzennych jest teraz w zasięgu każdej firmy. Rozwiązania chmurowe połączone z rozproszonym przetwarzaniem i przechowywaniem informacji pozwala na pogłębioną analizę coraz większych zbiorów danych. Dostępne rozwiązania coraz lepiej radzą sobie z integracją informacji przestrzennych z innymi zestawami danych co pozwala na ich lepsze zrozumienie.

Liderzy GIS wg. Forrester

Badania przeprowadzone przez Forrester wskazują na 6 firm, które przewodzą rewolucji w obszarze wykorzystania informacji przestrzennych w organizacjach. Na pierwszy miejscu uplasowała się firma Esri, która od ponad 40 lat, wyznacza standardy w obszarze rozwoju systemów GIS. O wpływie Esri na rynek rozwiązań do analiz przestrzennych świadczy fakt, że ponad 47% firm korzystających z tego rodzaju oprogramowania wybrało rozwiązania Esri.

„Na silną pozycję Esri w zestawieniu Forrester wpływają nasze kompetencje w obszarze mapowania 3D, prognozowania oraz dostarczania gotowych do użycia, bogatych zbiorów danych przestrzennych pozwalających na przeprowadzanie pogłębionych analiz. Zaletą naszych rozwiązań jest łatwość obsługi, która umożliwia pracę z danymi osobom, które nie mają specjalistycznego wykształcenia w obszarze obsługi systemów analitycznych.”

– mówi Tomasz Galant, Prezes Zarządu Esri Polska.