Esri w „Zwierzogrodzie”

Esri w

Jak powstawał Zwierzogród w Walt Disney Animation Studios

Wiele innowacji artystycznych i technicznych w nagrodzonym Oskarem filmie „Zwierzogród” zostało zaprojektowanych przez Studio we własnym zakresie. Ale kiedy projektowano kompleksowe miasto Zwierzogród z wieloma dzielnicami, jednym z narzędzi było CityEngine, wykorzystujące tę samą technologię GIS, której wielu planistów używa do projektowania naszych przyszłych, inteligentnych miast.

rys 1_zwierzogrod

Budowanie Zwierzogrodu z wykorzystaniem zunifikowanej mapy wielowarstwowej

Od momentu powstania Walt Disney Animation Studios cieszy się wysoką renomą w tworzeniu interesujących historii, wiarygodnych światów i atrakcyjnych postaci. Wszystko zaczęło się w 1937 roku wraz z pierwszym w pełni animowanym filmem fabularnym, „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków”, a firma kontynuowała mistrzowskie opowiadania, piękną sztukę i pionierskie podejście dzięki zastosowaniu przełomowych technologii.

Brandon Jarratt, dyrektor ds. Technicznych Walt Disney Animation Studios pokazał jak wykorzystano oprogramowanie CityEngine firmy Esri, do stworzenia wiarygodnego świata dla filmu „Zwierzogród”, który zdobył Oscara za najlepszy film animowany w tym roku (2017).

Film został wyreżyserowany przez Byrona Howarda, współreżyserem był Rich Moore, a producentem Clark Spencer. Zamysłem filmu było pokazanie miasta, w którym zwierzęta działają jak ludzie w świecie, w którym ludzie nie istnieją.

„Miasto pełne gadających zwierząt, noszących ubrania i używających telefonów komórkowych nie jest w rzeczywistości realne – ale ‘wiarygodne‘, ponieważ wierzysz, że postacie faktycznie zamieszkują to miejsce” – mówi Jarrett.

W Zwierzogrodzie zwierzęta ewoluowały wraz z drapieżnikami i ich ofiarami żyjąc razem w harmonii. Ten świat obejmuje 70 gatunków zwierząt, od żyraf po ryjówki. Celem modelowania miasta było stworzenie odpowiedniej przestrzeni, o odpowiedniej skali i stylu, tak, aby uzupełnić i wspierać historię prezentowaną w filmie. Prace obejmowały elementy geodesign ze zrozumieniem tego, czego potrzebują zwierzęta w celu stworzenia świata, który nadawałby się do życia dla wszystkich.

Firma Walt Disney Animation Studios wcześniej używała CityEngine podczas produkcji „Wielkiej Szóstki, do zbudowania miasta San Fransokyo. Pomogło to pokazać skalę i złożoność wizualną w oparciu o rzeczywistą geografię San Francisco z nałożoną na nią architekturą zainspirowaną sztuką japońską.

Architektura Zwierzogrodu pozostawała w zgodzie ze światem przyrody, z myślą, że zwierzęta wolą bardziej naturalne warunki. Projektanci rozpoczęli od przykładów gigantycznych skał w Chinach, które wyglądają jak wieżowce i od naturalnej architektury Gaudiego.

Chcieli bawić się skalą, aby uzyskać miasto, w którym mysz i słoń oddziaływałyby na siebie w skali odpowiedniej dla zwierząt wszystkich wielkości, z dużymi i malutkimi drzwiami oraz pojazdami i ulicami wszystkich rozmiarów. Kolejną ideą było miasto, które byłoby podzielone na części o różnych klimatach, w których zwykle mieszkają zwierzęta.

Tworzenie miasta zaczęło się od ogólnej mapy i oddzielnych planów dla poszczególnych obszarów o różnych klimatach. Używając proceduralnych reguł z kształtami i teksturami unikalnymi dla każdej dzielnicy, a także biblioteki budynków, powiększając i pomniejszając obiekty osiągnięto wiarygodną skalę, pozwalającą pokazać gęstość i złożoność tworzonego świata.

Projektantom pomogło wykorzystanie ujednoliconej wielowarstwowej mapy. W rejonie Sahara szukali bloku o kształcie plastra miodu dla stworzenia obszaru o gorącym klimacie. Używali precyzyjnie skalibrowanych reguł dystrybucji, aby automatycznie wkomponowywać budynki w krajobraz. Testowe renderowanie z poziomu ulicy na placu Sahara zostało przedstawione ze zróżnicowaniem budynków i kolorów, które wyglądają wiarygodnie. Zbudowano je z 61 000 części.

Centrum z budynkami, które są coraz wyższe, w miarę zbliżania się do szczytu centralnego wzgórza, można było łatwo zrenderować w programie CityEngine, używając modeli coraz wyższych budynków. Najpierw wykorzystano proceduralne reguły do generowania rysunków testowych, a potem iteracyjnie powtarzano ten proces uwzględniając opinie dyrektorów artystycznych, w celu osiągnięcia zadowalających wyników.

Każda dzielnica projektowanego miasta ma tysiące części, a w sumie jest ich ponad 300 000. Prezentacja kończąca się sekwencją przejazdu pociągu pokazuje rezultaty, które osiągnięto w poszczególnych dzielnicach i w całym mieście.

rys 2 _zwierzogrod

Podczas tegorocznej (2017) Konferencji Użytkowników Oprogramowania Esri Jack Dangermond przyznał Brandonowi i jego zespołowi nagrodę za „Najlepszy film animowany zrealizowany z pomocą GIS”. Podobnie jak podczas gali oscarowej (zanim orkiestra zagrała „get off the stage „), Brandon szybko wykrzyczał długą listę podziękowań dla wszystkich współpracowników i, oczywiście, dla swojej żony siedzącej w pierwszym rzędzie.

Więcej o Esri CityEngine …

Czy zainteresował Cię ten materiał?