GIS w praktyce szkolnej
Wprowadzając do programu nauczania w Zespole Szkół Technicznych w Bytomiu specjalizację geoinformatyka, nie przypuszczałam, że większość swojej pracy z młodzieżą poświęcę tematyce GIS. Początkowo planowałam, że zagadnienia związane z ogólnie pojętymi Systemami Informacji Geograficznej zajmą około trzech miesięcy w całym cyklu kształcenia.
Tymczasem łatwość i intuicyjność obsługi oprogramowania sprawiły, że to właśnie programy Esri stały się najważniejszym elementem przedmiotu. Młodzież chętnie korzysta z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Zespół Edukacji Esri Polska, szczególnie z tutoriali dostępnych na YouTube.
Każde zadanie jest omawiane na lekcji, a następnie realizowane samodzielnie przez uczniów. Co ciekawe, to właśnie oni często inicjują własne projekty – niekiedy bardzo ambitne i pracochłonne.
Największym zainteresowaniem cieszy się aplikacja ArcGIS StoryMap, w której powstało już wiele ciekawych map i historii przestrzennych.
Mapa śląskich Beboków
Z inicjatywy uczniów wybraliśmy się na wycieczkę do Katowic, aby uwiecznić na mapie miejsca w których znajdują się Beboki – popularne postacie z lokalnych legend. Młodzież samodzielnie wykonała zdjęcia, wykorzystując geolokalizację, a następnie opracowała pierwszą szkolną mapę Beboków. Mapa jest sukcesywnie uzupełniana o kolejne lokalizacje zbierane w czasie wycieczek terenowych.

„Geodezja z pasją” – mapa historii konkursu
Pomysł na kolejne wykorzystanie oprogramowania ArcGIS zrodził się podczas udziału naszej szkoły w konkursie wojewódzkim „Geodezja z Pasją”. Jedna z uczestniczek zwróciła uwagę, że nikt do tej pory nie zebrał informacji o historii tego wydarzenia – w jakim roku i w której szkole odbywał się konkurs, kto był zwycięzcą i gdzie planowana jest kolejna edycja.
Najtrudniejszym zadaniem, z jakim zmierzyli się uczniowie, było zebranie szczegółowych informacje o poszczególnych edycjach. Młodzież musiała wykazać się dużym zaangażowaniem, przeszukując zasoby Internetu. W przypadku braku informacji na stronach szkół, uczniowie kontaktowali się bezpośrednio z nauczycielami geodezji. Wspólnie stworzyliśmy mapę zawierającą archiwalne zdjęcia, wyniki i nazwiska laureatów – zarówno indywidulanych jak i drużynowych.

Mapa uczelni dla przyszłych geodetów
W klasie maturalnej uczniowie stoją przed wyborem dalszej ścieżki edukacyjnej. Z pomocą młodym technikom geodetom przychodzi kolejna mapa – interaktywna baza uczelni kształcących na kierunku geodezja i kartografia.
Mapa zawiera bardzo ważne, aktualizowane na bieżąco, informacje dotyczące wymaganych egzaminów maturalnych, kierunków kształcenia, a także te dotyczące uznawania przez uczelnie tytułu technika geodety i tytułu finalisty lub laureata Olimpiady Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej. To jedna z najważniejszych i najciekawszych map, jakie powstały na moich zajęciach.

Co dalej?
Moi uczniowie mają mnóstwo ciekawych pomysłów, dlatego wierzę, że wkrótce powstaną dalsze ciekawe aplikacje mapowe. Dużym wyzwaniem dla mnie jako nauczyciela jest bieżące sprawdzanie aktualności danych w projektach. Mam jednak nadzieję, że kolejne roczniki będą kontynuować aktualizację istniejących map i tworzyć nowe historie przestrzenne, dzieląc się nimi ze społecznością użytkowników Esri.
Podsumowanie
Artykuł pokazuje, jak program Zespołu Edukacji Esri Polska „ArcGIS w Szkole” może realnie wspierać rozwój kompetencji cyfrowych, geoinformacyjnych i społecznych uczniów. Dzięki StoryMaps uczniowie nie tylko uczą się GIS-u, ale też tworzą wartościowe treści, rozwijają umiejętności badawcze i komunikacyjne, a także budują poczucie sprawczości.