Dziesięć kroków do sukcesu w Story Map

Dziesięć kroków do sukcesu w Story Map

„Każdy ma do opowiedzenia jakąś historię. Wykorzystaj siłę map aby opowiedzieć swoją. „

Story Map jest łatwe dla autora, ale by stworzyć prawdziwie wielkie opowiadanie pewnie będziesz musiał trochę popracować. To jest tak samo jak z grą na gitarze, łatwo nauczyć się akordów F, C, G i E i rozpocząć brzdąkanie. Ale aby zostać prawdziwym wirtuozem, trzeba wielu przemyśleń, studiów, przygotowań i ćwiczeń. Oto 10 kroków do sukcesu, które należy uwzględnić podczas budowania niezwykle ciekawych historii.

Krok 1: Wyobraź sobie swoje opowiadanie

Ciekawa Story Map wymaga pomysłu, jakiejś myśli, a nawet inspiracji. Pomyśl, jak chcesz te pomysły i inspiracje rozwinąć i wyobraź sobie, jak będzie je odbierał widz. Oczywiście, można potraktować sprawę jak najprościej, bez wysiłku. Ale spędzając trochę czasu na przemyśleniach, łatwiej zorganizujesz swoje opowiadanie, udoskonalisz zasadnicze elementy i znajdziesz właściwy szablon Story Map, aby przedstawić swoją historię. To prowadzi nas do Kroku 2 …

Krok 2: Wybierz właściwy szablon Story Map

Istnieje wiele różnych szablonów Story Map do wyboru, a większość z nich ma możliwość wyboru różnego wyglądu. Który z nich jest najlepszy do najbardziej atrakcyjnego przedstawienia twojej historii? Odpowiedź na to pytanie będzie wymagać przeglądu możliwości, przemyśleń, a może i eksperymentów – nawet powtarzania kroków 1 i 2, dopóki nie będziesz zadowolony.

Jak znaleźć właściwy szablon Story Map? Oto kilka propozycji:

Przejrzyj Story Maps gallery i poszukaj inspiracji w tym, co zrobili inni. W sekcji Story Map App wybierz interesująca cię grupę aplikacji i obejrzyj te propozycje.

rys-1

Można je także filtrować według tematu, branży, formatu i autora. Możliwość wyboru masz na liście po lewej stronie ekranu.

Inną opcją jest użycie Create Story, co doprowadzi cię do właściwej aplikacji. Przycisk Create Story znajdziesz w kilku miejscach na stronie Story Map.

rys-2

Wybierz Pick an App aby obejrzeć katalog wzorców aplikacji ze zwięzłymi, jednozdaniowymi opisami każdego z nich.

rys-3

Wybierz polecenie Ask the Pros, które doprowadzi cię do odpowiedniego wzorca poprzez odpowiedzi na pytania o twoją Story Map i o to jak chcesz opowiedzieć historię. Wszakże rekomendowana aplikacja nie może być zła?

rys-4

 

Krok 3: Utwórz komponenty fabuły

Wspaniała Story Map zawiera atrakcyjne mapy i multimedia oraz tekst narracyjny, który powinien być zarówno interesujący, jak i pouczający.

Wspaniała mapa jest atrakcyjna wizualnie, prosta, koncentrująca się na opowiadaniu i powinna sprawnie działać. Wszystko to wymaga trochę zmysłu handlowego. Zajrzyj do ArcGIS Online help i ArcGIS Blog, aby dowiedzieć się, jak zrobić interesujące mapy internetowe, które dobrze działają. Nie można pominąć drobnych szczegółów, takich jak upewnienie się, że pop-upy są właściwie skonfigurowane, nazwy warstw mają sens, a symbole są wyraźne i dobrze dobrane.

Media powinny być również zoptymalizowane do użytku w Internecie. Upewnij się, że rozmiary obrazów są właściwie dobrane do tego, jak będą wykorzystywane w Story Map – w aplikacji internetowej użycie fotografii o objętości 5MB nigdy nie jest dobrym pomysłem, a jest to szczególnie kiepski pomysł, kiedy stosuje się je jako miniatury.

rys-5

Należy również brać pod uwagę miejsca przechowywania mediów używanych w aplikacji. Flickr jest idealny do gromadzenia zdjęć, oferując wbudowane mechanizmy udostępniania różnych rozdzielczości oryginałów. A nawet więcej, Story Map jest wystarczająco inteligentne, aby pobrać odpowiedni rozmiar z Flickr. Pamiętaj, że jeśli przechowujesz obrazy gdzie indziej, być może będziesz musiał ręcznie zmienić rozmiar i dokonać optymalizacji.

Tekst i narracje, w tym tytuł i napisy powinny być jasne i przekonujące. Należy unikać używania żargonu i skrótów, które mogą być mylące dla widzów nie znających tematu. Użyj koloru i stylu, który zanęci widzów i zachęci ich do kontynuowania podróży przez twoją historię.

Krok 4: Zbuduj

Masz swoje pomysły, swoje mapy, multimedia i dostałeś kilka podpowiedzi, jaki szablon Story Map będzie najlepszy. Teraz nadszedł czas, aby zrobić pierwszy ruch. Uruchom Story Map Builder, który poprowadzi Cię przez kolejne etapy; to zwykle zapewnia najlepsze rezultaty. Ale nie bój się zakwestionować podpowiedzi, eksperymentuj. Jak coś zbudujesz będziesz wiedzieć, co działa, a co nie. Po zakończeniu pierwszego przejścia, zmruż oczy i przyjrzyj się swojemu dziełu. Następnie przejdź bezpośrednio do kroku 5 …

Krok 5: Wygładź i uprość

Zrób krok do tyłu i oceń wartość swojego opowiadania. Co ważniejsze, przyjrzyj się także jego usterkom i brakom. Co działa, a co nie? Czy brakuje map lub grafiki? A może czegoś jest za dużo? W jaki sposób możesz wzmocnić opowiadanie? Pomyśl o narracji … Zbyt dużo? Niewystarczająco? Udoskonalaj, aby zobaczyć, jak można poprawić ogólny wynik. Nie bój się rozważyć zmiany wzorca, jeśli stwierdzisz, że walczysz z tym, który wybrałeś. Hulk Hogan, według mojej najlepszej wiedzy, nigdy nie zbudował żadnej Story Map.

Gdy jesteś osobiście zaangażowany w prezentowaną historię, często trudno jest ci ocenić, co jest naprawdę istotne i żal ci usunąć pewne elementy, które opracowałeś wcześniej i które ci się podobają. Nieważne, czy twoją misją jest nagłośnienie losu zagrożonych gatunków, czy prezentowanie projektów usprawnień w twoim mieście. Zbyt dużo informacji lub zbyt długa historia może powodować, że widzowie stracą zainteresowanie nią i będą rozkojarzeni. Prostsze jest zawsze lepsze, a prostota zwiększa szanse na to, że twoja historia będzie oglądana od początku do końca.

Krok 6: Powtarzaj

Wróć do kroku 5, a w razie potrzeby powtórz go. Jeszcze raz: Wróć do kroku 5, a w razie potrzeby powtórz go.

Krok 7: Popatrz na swoją historię świeżym okiem

A więc uważasz, że stworzyłeś konkursową Story Map, jesteś cholernie pewny, że będzie ona zauważona na następnej Esri User Conference i wszyscy będą oczarowani twoją zmyślną pracą i wszystkimi niuansami twojej prezentacji. Kochasz swoje mapy, multimedia oraz swoją narrację. Ale (tu przełknij ślinę), twoja opinia naprawdę się nie liczy. W końcu celem jest, aby opowiedzieć tę historię przed większym audytorium niż tylko ty, tak bardzo dumny autor.

Przed wypuszczeniem w świat swojej Story Map pokaż ją innym. Przywdziej grubą skórę – ta mapa lub grafika, z której jesteś tak zadowolony i nad którą pracowałeś tyle godzin może być czymś, co wiele różnych osób widzi po raz pierwszy i powie: „że co?” Ta prezentacja, którą stworzyłeś na wieczną chwałę, może pierwszych widzów wprowadzić w zakłopotanie. Możliwość wykorzystania do pierwszej oceny osób niezaangażowanych bezpośrednio w twoją pracę jest bezcenna. Bądź silny! I słuchaj tego, co mówią.

Krok 8: Przetestuj na różnych monitorach, urządzeniach i przeglądarkach

To jest zawsze dobry pomysł, aby sprawdzić swoją Story Map w różnych środowiskach, innych niż to, w którym ją tworzyłeś. Być może pracowałeś na niesamowitym 27-calowym monitorze typu retina, a inni będą korzystać z zakurzonego monitora 4: 3, okazyjnie kupionego tabletu lub innego starocia z pękniętym ekranem. Choć Story Map jest elastyczna i dostosowuje się do dowolnego formatu, twój dwuzdaniowy opis wspaniale wyglądający na dużym monitorze może oznaczać konieczność przewijania dla tych, którzy mają mniej szczęścia. Pomyśl o jak najlepszym kompromisowym dopasowaniu formatu i urządzenia dla grupy docelowej.

rys-6

 

Wypróbuj swoją Story Map na różnych przeglądarkach. Sama Story Map będzie działać na każdej z nich, ale mogą być problemy z niektórymi mediami, które dołączyłeś. Bardzo dobrym pomysłem jest wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki i przetestowanie Story Map jako anonimowy użytkownik. Wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki ujawni zbyt duże obrazy i inne internetowe wąskie gardła. Testowanie jako anonimowy użytkownik pokaże wszelkie problemy związane z dostępem. Użyj My Stories, aby sprawdzić dostępność zasobów w ramach subskrypcji, zasobów premium, a także innych komponentów. To prowadzi nas do kroku 9 …

Krok 9: Czekaj na zielone światło

Użyj  My Stories, aby wyświetlić wszystkie swoje Story Maps. Potraktuj to jako filtr zastosowany do zasobów ArcGIS Online, który pokazuje tylko twoje aplikacje Story Maps. Lista to jedno, ale tam jest kilka naprawdę świetnych narzędzi, które pomogą Ci zarządzać i dzielić się swoją Story Map. My Stories znajdziesz z prawej u góry ekranu na stronie Story Maps.

rys-7

Użyj My Stories, aby sprawdzić dostępność zasobów w ramach subskrypcji lub zasobów premium, oraz innych map, zdjęć lub mediów. Kliknij przycisk Check Stories, lub po prostu kliknij tytuł Story Map żeby to dokładnie sprawdzić.

rys-8

Jeśli wszystko się udało, dostaniesz zielone światło (właściwie zielony baner, ale równie uspokajający).

rys-9

Jeśli coś jest nie w porządku, dostaniesz czerwoną flagę zwracającą uwagę na problemy oraz listę porad i wskazówek dotyczących sposobu usunięcia tych problemów.

rys-9

Wskazówka: W przypadku map i innych elementów wykorzystywanych przez Story Map, które są przechowywane na twoim koncie ArcGIS online, można ustawić Delete Protection, zabezpieczając aplikację przed przypadkowym usunięciem. Funkcję tę znajdziesz w zakładce ustawień parametrów aplikacji, po prostu zaznacz pole wyboru i zapisz.

rys-10

A jeśli tu jesteś, upewnij się, że masz wspaniałą miniaturę. Jest ona istotnym elementem wyglądu twojej opowieści w ArcGIS Online, szczególnie gdy ją upowszechniasz. To prowadzi nas do kroku 10 …

Krok 10: Upowszechnianie

Masz już wspaniałą historię do opowiedzenia, a teraz nadszedł czas, aby ją upowszechnić, podzielić się nią z innymi. Twoja Story Map może być przeznaczona tylko do użytku wewnętrznego, ale nadal ważne jest, aby ją udostępnić. Dodaj ją do galerii na głównej stronie firmy i daj znać o tym swoim współpracownikom. Większość Story Maps to opowiadania publiczne, tak więc dodaj linki lub osadź ją na swojej stronie. Dodaj ją do swojego bloga. Pochwal się na Twitterze i Facebook-u, podziel się nią szeroko. Twoja Story Map zasługuje na uznanie szerszej publiczności. Gratulacje!

Epilog

Story Maps są proste, jak uczenie się podstawowych akordów gitarowych. Najtrudniejszą rzeczą, nawet dla doświadczonych specjalistów GIS, jest wybranie właściwego tematu dla swojego audytorium, opracowanie prawidłowej narracji i uzyskanie możliwie najlepszych mediów i map. Działanie zgodnie z sugerowanymi krokami może pomóc zbudować najlepszą Story Map, zasługującą na wyróżnienie.

Czy zainteresował Cię ten materiał?